Τεύχος 313 - Διαδικτυακές Προκλήσεις

56 Ι ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ Ι ΜΑΪΟΣ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2019 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ T α τελευταία χρόνια έχει επικρατήσει η τάση των προ- κλήσεων και δοκιμασιών στα ηλεκτρονικά μέσα. Χρή- στες του Διαδικτύου καταγράφουν τη δοκιμασία-πρό- κληση, την ανεβάζουν στα social media καλώντας ή προκα- λώντας άλλους χρήστες να την επαναλάβουν. Σε ορισμένες περιπτώσεις η δοκιμασία-πρόκληση πραγματοποιείται για κοι- νωφελή σκοπό (ice-bucket challenge), όπου οι συμμετέχοντες πρέπει να κάνουν μία δωρεά ή την αντίστοιχη πρόκληση. Σε άλλες περιπτώσεις, όμως, οι δοκιμασίες «επιβάλλουν» τη πρό- κληση σωματικών βλαβών στους συμμετέχοντες και στο περι- βάλλον τους (πρόκληση της φωτιάς, της κανέλλας, του πάγου με αλάτι). H επικινδυνότητα των «παιχνιδιών» αυτών λαμβάνει ακραίες διαστάσεις. Από τη λήψη μιας ριψοκίνδυνης selfie σε ένα πολύ ψηλό κτήριο, σε παιχνίδια πνιγμού (choking game), μέχρι και οδήγησης με κλειστά μάτια ( bird box challenge). Ένα παρόμοιο φαινόμενο ήταν και το επονομαζόμενο «παι- χνίδι της μπλε φάλαινας». Δεν πρόκειται όμως για παιχνίδι ούτε για πρόκληση, καθώς δεν αποτελούσε μέρος εκπαιδευτικής δραστηριότητας, ψυχαγωγίας ή μάθησης. Απεναντίας, έβαζε σε κίνδυνο την ψυχική και σωματική μας υγεία. Το φαινόμενο αυτό εμφανίστηκε πριν μερικά χρόνια στη Ρωσία, όπου ορισμένες ιστοσελίδες (sites και blogs) προσπάθησαν να συσχετίσουν τον αυξημένο αριθμό αυτοκτονιών ατόμων νεαρής ηλικίας με «κάποιο παιχνίδι» και με ορισμένες διαδικτυακές ομάδες (social groups), οι οποίες σε προσκαλούσαν να γίνεις μέλος τους ή να εκτελέσεις ορισμένες δοκιμασίες. Οι συσχετισμοί με το επικίνδυνο φαινόμενο εντάθηκαν όταν δύο νεαρές κοπέλες έδωσαν τέλος στη ζωή τους, μία εκ των οποίων ανήρτησε μια μπλε φάλαινα στο κοινωνικό της ιστότοπο. Η ονομασία του φαινομένου έχει δοθεί στη μπλε φάλαινα, καθώς το συγκεκριμένο θηλαστικό πολλές φορές χάνει το προσανατολισμό του από το υπόλοιπο κοπάδι και εξοκείλει στη στεριά, προκαλώντας το θάνατο λόγω έλλειψης οξυγόνου και βλάβης των ζωτικών του οργάνων. Με αυτό το συσχετισμό ήθελαν να παρακινήσουν παιδιά νεαρής ηλικίας να απομακρυν- θούν από το «κοπάδι της κοινωνίας» και να «ξεχωρίσουν» - να διαφοροποιηθούν με αυτόν τον τρόπο. Όπως έγινε γνωστό, στη ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ, ON LINE ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ► Του Α/Β΄(ΥΓ) Γεωργίου Α. ΝΑΚΟΥ, Ψυχολόγου Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος

RkJQdWJsaXNoZXIy NDIzNzk3